Ads 468x60px

.

9 Mac 2013

Coretan Hati (Sodrina)


Sodrina menarik nafas panjang kemudian menghembuskannya semula. Udara segar pagi itu memang sentiasa ditunggu-tunggu. Dia memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam kedua-dua kocek jaket putihnya.
“Kenapa?”
Sodrina menoleh di sebelahnya. Lelaki berjaket putih itu memandangnya kejap. Entah kenapa mata itu nampak layu tetapi bersinar seperti memendam sesuatu masalah tapi cuba dikawal dengan baik.
“Apa?” jawab Sodrina dengan soalan.
“Kenapa?” untuk kali yang kedua, lelaki itu bertanya. Lemah benar suara itu pada kali ini.  
“Apa?” jawapan yang sapa diutarakan Sodrina kepada lelaki itu. dia masih tidak mengerti apa mahu lelaki itu. Dia bukan kenal sangat dengan lelaki itu tapi sejak kebelakangan ini dia seperti rapat dengan Yusof, lelaki yang berdiri di sebelahnya.
“Awak tak faham hati lelaki.”
“Sebab saya bukan lelaki,” jawab Sodrina, pendek.
“Saya suka cara awak.”
Sodrina diam. Jika dilayan semakin berbelit penyampaian lelaki itu.
“Boleh saya pegang awak?”
Sodrina berasa terkejut dengan soalan itu. Dahinya berkerut kecil. “Sudah tentu tidak boleh.” Dia berundur dua langkah ke kiri apabila Yusof menghampirinya dengan bergerak satu langkah ke kiri.
“Kenapa?” soal Yusof acuh tak acuh.
“Sebab kita bukan muhrim,” jawap Sodrina, menjeling Yusof sekilas.
“Oh, kalau macam tu  jom kita kahwin!”
            Terdiam Sodrina mendengar kata-kata Yusof. Lelaki ini biar betul!
            “Tadi awak kata saya tak boleh pegang awak sebab kita bukan muhrim. Lepas kita kahwin, dah tentu kita muhrim, kan?”
            Sodrina mendengus halus. Lama dia diam. Sudah pasti dia tidak mahu kalah dengan lelaki yang sedang menatapnya itu. “Jadi, awak nak kahwin dengan saya hanya kerana awak nak pegang saya?”
            Yusof ketawa sejurus mendengar kata-kata Sodrina itu. Sodrina sendiri tidak tahu, adakah soalannya itu soalan lucu?
            “Bukan begitu, cik Ina. Saya nak kahwin bukan nak pegang tangan awak aje. Saya nak kahwin dengan awak sebab hati saya nak pegang hati awak.” Lancar saja Yusof berkata begitu. Nadanya seperti tulus saja pada pendengaran Sodrina membuatkan dia mati kata-kata.
            Beberapa minit mereka begitu; diam. Hanya bunyi kicauan burung yang menghiasi sepi mereka.

*Sodrina: Mungkin dia fikir aku sudah menutup kotak memori itu...

Tiada ulasan:

 

Mutiara Kata

Jika engkau memerlukan nikmat dunia, cukuplah Islam sebagai nikmatmu. Jika engkau memerlukan keasyikan, cukuplah taat pada Allah sebagai keasyikanmu. Dan jika engkau memerlukan pengajaran, cukuplah maut itu sebagai pengajaran bagimu.
(Saidina Ali Bin Abi Thalib)
___________________________________
Kecantikan seseorang bukanlah terletak kepada kepandaiannya sahaja(kata akal), kecantikan juga bukanlah dilihat daripada paras rupanya(kata nafsu), tapi kecantikan itu dilihat atas dasar akhlak mulianya(menurut Islam).
*****

Muhasabah Diri

Cuba fikir sejenak...

"Dapatkah anda menggerakkan anggota badan anda dengan kuasa anda?"

Sudah pasti tidak! Kita dapat menggerakkan anggota badan kita kerana kuasa-Nya. Maka, jangan sombong dengan Allah. Bersyukurlah...
__________________________________

Cuba fikir lagi.

"Apa tujuan kita hidup di muka bumi Allah ini?"

*Fikirkanlah...

Bisikan Hati

Cinta itu jarum mulia dan indah bersulam dengan benang hati jika disandarkan pada Dia Yang Maha Pencipta.
(Indah Cinta Bertauliahkan Iman)

"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu." (Imam Nawawi)